Artist
Podbielski Contemporary

Giulia Parlato, Lizard, dalla serie "Diachronicles", 2019/2020

Giclée print on permajet photoart silk, framed with glass / Giclée print on permajet photoart silk, framed with glass
Dimensioni / Size: 59,4 × 47,4 cm
Edizione / Edition: 6/8 + 2AP
Courtesy: Podbielski Contemporary

Diachronicles racconta lo spazio storico come contenitore immaginario in cui un'apparente raccolta di prove, apre al fantastico. In questo spazio, i tentativi di ricostruire il passato si perdono in vuoti fantasmagorici, dove gli oggetti vengono generati, usati, sepolti, dissotterrati, trasportati e trasferiti.
Questa natura nomade e frammentaria di ciò che è stato, rivela come il movimento, la trasfigurazione e l'interpretazione errata degli oggetti plasmino la storiografia e, in definitiva, il reale.
Nell'impossibile ricerca di una legittimazione accademica, lo spettatore è invitato in un mondo in cui il reale e il falso si sovrappongono. Il lavoro di Giulia Parlato affronta la rilevanza che l'archeologia ed il museo hanno in una narrazione storica. Compiendo questo, pone il corpo umano ai margini della narrazione, utilizzandolo come mezzo di misurazione ed analisi pseudoscientifica degli oggetti protagonisti.
Infine, Diachronicles scava in una storia parallela, piena di figure poetiche da codificare, artefatti inesistenti e falsi nascosti negli scantinati dei musei.

Diachronicles is an examination of the historical space, regarded as a fictional container where an apparent collection of evidences opens up to the fantastic. In this space, the attempt to reconstruct the past falls into phantasmal gaps, where things are generated, used, buried,
unearthed, transported, and relocated.
This nomadic and fragmentary nature of what has been left behind, reveals how the movement,
transfiguration, and misinterpretation of objects shape historiography and ultimately, the real.
In the impossible search of academic legitimation, the viewer is invited into a world where the factual and the fake overlap. The work addresses the leading role archaeology and the museum space play in a historical narrative, using the human body to suggest scale and as a means to
display objects.
Furthermore, Diachronicles digs into a parallel history, filled with poetic figures to encode,
nonexistent artefacts and forgeries hidden in museums basements.


Giulia Parlato

Italia / Italy
https://www.giuliaparlato.com/

Giulia Parlato (nata nel 1993) è un'artista italiana con base a Londra e Palermo.
Si è laureata al BA(Hons) Photography al London College of Communication nel 2016 e al MA Photography al Royal College of Arts nel 2019.
La sua pratica scava nelle storie, nei miti e nel patrimonio culturale, servendosi della fotografia e del video. Analizza l'uso storico della fotografia come documento di verità, in particolare nei suoi usi scientifici e forensi, e sfida questo linguaggio, creando un nuovo spazio in cui si svolgono storie false. Lo stato malinconico e frustrante, causato dall'impossibilità dell'uomo di comprendere il passato, costituisce il fondamento del suo lavoro.
Il lavoro di Giulia viene regolarmente esposto a livello nazionale e internazionale in mostre collettive e personali tra cui: Photo London Fair (Londra, 2020), Photo Fringe (Brighton, 2020), Palazzo Rasponi 2 (Ravenna, 2020), Galleria Cavour per Photo Open Up (Padova, 2020), Gare Du Nord per Paris Photo (Parigi 2019), Kunstgebaude per Soft Power Palace Festival (Stoccarda, 2018); ed è presente in numerose pubblicazioni stampate ed online.
Talks e commissioni includono: Paris Photo, The Photographers' Gallery e Art Licks.
È membro fondatore di Ardesia Projects, piattaforma curatoriale dedicata alla fotografia contemporanea, e del Collettivo Carte Blanche.
Il lavoro di Giulia è parte di collezioni pubbliche e private.

Giulia Parlato (b.1993) is an Italian visual artist based in London and Palermo.
She graduated from the BA(Hons) Photography at London College of Communication in 2016 and from the MA Photography at the Royal College of Arts in 2019.
Her practice delves into histories, myths and cultural heritage, involving photography and video. She analyses the historical use of photography as a document of truth, specifically in its scientific and forensic uses, and challenges this language, by creating a new space in which staged scenes take place. The melancholic and frustrating state, caused by humans’ impossibility to understand the past constitutes the foundation of her work.
Giulia’s work is shown nationally and internationally in group and solo exhibitions including: Photo London Fair (London, 2020), Photo Fringe (Brighton, 2020), Palazzo
Rasponi 2 (Ravenna, 2020), Galleria Cavour for Photo Open Up (Padova, 2020), Gare Du Nord for Paris Photo (Paris 2019), Kunstgebaude for Soft Power Palace Festival (Stuttgart, 2018); and featured extensively in printed and online publications.
Talks and Commissions include: Paris Photo, The Photographers' Gallery and Art Licks.
She is a founder member of Ardesia Projects, curatorial platform dedicated to contemporary photography, and of The Carte Blanche Collective.
Giulia's work is in public and private collections.



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