Artista, MIA Fair 2023 @ Alessia Paladini Gallery
Lynn Saville, Silver, Long Island City, 2021
Courtesy: Alessia Paladini Gallery
stampa digitale
digital print
Dimensioni / Size: cm. 50 x 60
Edizione / Edition: 6
Contattare Alessia Paladini Gallery per il prezzo.
Please contact Alessia Paladini Gallery for the price.
Dark City, Gigliola Foschi (estratto)
«Atget ha fotografato Parigi la mattina presto, prima che fosse popolata di gente (…) Saville è la sua controparte di New York, una sorta di Atget che lavora però alla fine del giorno, raccogliendo frammenti del passato nel presente, poco prima che vengano inghiottiti dalle ombre», ha scritto Arthur C. Danto, nella prefazione al libro di Lynn Saville Night/Shift. Atget si vantava di aver fotografato tutta Parigi come se fosse un raccoglitore imparziale di frammenti di realtà: dalle periferie più sconsolate, alle insegne dei negozi, alle strade del centro fino alla reggia di Versailles. Saville non ha l’obiettivo di fotografare tutta New York City, sarebbe ora francamente anacronistico. Eppure – ha ragione Arthur C. Danto – qualcosa li accomuna: entrambi rifiutano l’idea dell’autore quale creatore di immagini che scaturiscono dall’interiorità o dalle fantasie, mentre si rivelano attenti e animati da una profonda curiosità nei confronti dei luoghi intesi come spazi che riflettono la storia e la vita degli uomini.
(…) È come se Saville fosse attratta da luoghi sospesi in un limbo, in una zona incerta, ambigua dove tali spazi non sono ancora del tutto abbandonati e divenuti reietti, senza però essere già in procinto di risorgere verso una nuova vita. Tali spazi o – se si vuole – tali non luoghi, paiono a volte minacciosi perché minacciati da ignote trasformazioni. E lei, con grande coerenza, li fotografa a loro volta in un’ora del giorno a sua volta transitoria, ovvero il crepuscolo, quando l’oscurità della notte non ha ancora preso pieno potere ma la luce diurna è ormai declinata. Questo senso di indeterminatezza, di tempo sospeso, trascina le sue immagini verso un che di misterioso e al contempo di affascinante.
Dark City, a review by Gigliola Foschi (abstract)
«Atget recorded Paris in the early morning, before anyone was about”. Saville is his New York counterpart, the Atget of vanishing New York, prowling her city at the other end of the day who works though at the end of the day, picking up pieces of the past in the present, just before it is swollowed by shadows”, Arthur C. Danto has written in Saville preface to the book Night/Shift. Atget prouded himself of haveing photographed all Paris, as if he were an impartial chaser of fragments of reality: from the most deserted suburbs, to shops signs, streets in the center up to Versailles. Saville does not propose herself to photograph the entire New York City (…) nevertheless Danto is right, there is something that is very similar between Atget and Saville: both refuse the idea of the photographer as creator of images stemming from once interiority or fantasy. On the contrary, they are curious observers of places meant as spaces reflecting the history and lives of their inhabitants.(…) It’s as if Saville were attracted to places suspended in a limbo, an uncertain area where these spaces are not yet abandoned and neglected, but at the same time not yet ready to a new life. These non-places appear at times menacing because subject to unknonw transformations. And Lynn, with great coherence, photographs at a transitory time, at dusk, when the darkness of the night is not yet in full power but the daylight has declined. This sense of uncertainity, of suspended time, leads her images to a mysterious and fascinating area.
Lynn Saville
USA @ USA
Il critico statunitense Arthur C. Danto descrive Lynn Saville (Durham, North Carolina 1950) come "la risposta newyorkese a Eugène Atget, perchè si aggira per la sua città alla fine del giorno, raccogliendo i frammenti del passato quando passano nel presente, poco prima che vengano inghiottiti dalle ombre”.
Scattando all'alba o al tramonto - posizionando il cavalletto in modo furtivo per non attirare l'attenzione delle forze dell'ordine - l'artista ritrae luoghi svuotati della loro dimensione primaria, che diventa altra, quasi un set cinematografico dietro al quale si svelano abbandoni dovuti alla dilagante crisi finanziaria, o a espansioni edilizie che cancellano un passato fatto di persone e di consuetudini ormai desuete.
Le opere di Lynn Saville sono state raccolte in quattro monografie: Acquainted with the Night (Rizzoli, 1997); Night/Shift (Monacelli/Random House, 2009), introduzione di Arthur C. Danto; Dark City: Urban America at Night (Damiani, 2015), introduzione di Geoff Dyer, e Lost (Kris Graves Projects, 2018), e fanno parte di importanti collezioni pubbliche e private, tra cui: National Portrait Gallery, London; International Center of Photography, New York; Yale University Art Gallery; Bibliothéque Nationale de France; Brooklyn Museum of Art; California Museum of Photography; Denver Art Museum; George Eastman House; Los Angeles County Museum of Art; Milwaukee Art Museum; Mint Museum; Montgomery Museum of Art; Museum of Fine Arts, Houston; Museum of the City of Paris; Museum of the City of New York; New York Public Library; Fidelity Investments; Goldman Sachs; Credit Suisse; Prudential Financial.
Lynn Saville vive e lavora a New York.
The American critic Arthur C. Danto Arthur Danto has described Lynn Saville as New York's answer to Eugène Atget, because she "prowls her city at the other end of the day, picking up pieces".
Shooting at sunrise or sunset - positioning the easel in a stealthy way so as not to attract the attention of the police - the artist portrays places emptied of their primary dimension, which becomes another, almost a film set behind which abandonments are revealed due to the rampant financial crisis, or to building expansions that erase a past made up of people and by now obsolete habits. Lynn Saville's works have been collected in four monographs: Acquainted with the Night (Rizzoli, 1997 ); Night / Shift (Monacelli / Random House, 2009), introduction by Arthur C. Danto; Dark City: Urban America at Night (Damiani, 2015), introduction by Geoff Dyer, and Lost (Kris Graves Projects, 2018), and are part of important public and private collections, including: National Portrait Gallery, London; International Center of Photography, New York; Yale University Art Gallery; Bibliothéque Nationale de France; Brooklyn Museum of Art; California Museum of Photography; Denver Art Museum; George Eastman House; Los Angeles County Museum of Art; Milwaukee Art Museum; Mint Museum; Montgomery Museum of Art; Museum of Fine Arts, Houston; Museum of the City of Paris; Museum of the City of New York; New York Public Library; Fidelity Investments; Goldman Sachs; Credit Suisse; Prudential Financial. Lynn Saville lives and works in New York.

COLLECTION MIA 2023
Per acquistare l’opera o per ulteriori informazioni potete contattare Alessia Paladini Gallery compilando questo form.
If you want to buy or if you are interested in further information please contact Alessia Paladini Gallery trough this form.
ENQUIRY FOR
Lynn Saville, Silver, Long Island City, 2021
[artonwall]